Het woord dat ik vaak, eigenlijk altijd, hoor in een gesprek over het bewaren of inzien van persoonsgegevens: handig. Het mag dan misschien niet, maar het is zo handig! Ik hoorde het zelfs zo vaak dat ik het gevoel kreeg dat er door de kracht van herhaling een AVG-slogan geboren was, namelijk “handig is geen reden”.
“Het mag dan misschien niet, maar het is zo handig!“
En zo ging het data-hoarden in het verleden. Zoveel mogelijk data willen verzamelen en bewaren omdat het zo handig is om te hebben en te kunnen gebruiken wanneer dat ooit nodig zou zijn. Maar ook omdat we onze gegevens zo makkelijk weggaven zonder ons af te vragen of iemand dat inderdaad wel echt nodig heeft en waar dat dan eigenlijk terecht komt.
Enter AVG en de AP en toen moesten alle organisaties ineens aan een data-detox. Dat is lastig, omdat bedrijven verwend zijn geweest met het krijgen van persoonsgegevens en nu is het een kwestie van cold turkey, eerst nadenken en dan pas doen. En dan ook nog eens kunnen laten zien dat je erover hebt nagedacht voordat je deed.
Een uitdaging waar veel organisaties mee worstelen. Ben jij daar ook een van? Ik kan je hierbij helpen.