fbpx

Een maillijst opbouwen en tóch aan de AVG voldoen? Zo doe je dat!

In deze blog vertel ik je hoe het met betrekking tot mailing (digitale marketing) in de wet geregeld is. Ik geef je ook tips hoe jij op een praktische manier, helemaal AVG-proof jouw e-mailmarketing kunt uitvoeren.

Tenslotte vertel ik je hoe je omgaat met je huidige maillijst die je eigenlijk niet op de AVG-proof-manier hebt opgebouwd.

 

Tijdens elk webinar van mij worden deze vragen weer gesteld. Coaches en therapeuten (maar ook andere ondernemers) die hun bestaande maillijst niet meer durven te gebruiken omdat die niet conform AVG zou zijn opgebouwd.

Ik herken deze zorgen en ik kan je vertellen, no need!

 

Want ik denk met je mee en ik heb diverse oplossingen waarmee jij op een gemakkelijke manier toch gebruik kan maken van die waardevolle maillijst die jij al had opgebouwd.

En je hoeft daarvoor echt niet alle inschrijvers die er al zijn te spammen en te vragen om toestemming. Dat vinden mensen (ik zelf ook) alleen maar irritant. Vooral vlak voordat de AVG in werking zou treden werden we gebombardeerd met zulke mails, meer dan de helft onnodig.

Heel kort wat de wet zegt:

  • Alleen digitale direct marketing als je daarvoor toestemming hebt gekregen van de ontvanger (Telecommunicatiewet).
    Er is één uitzondering. Als je bestaande klanten benadert met aanbiedingen voor soortgelijke producten of diensten, heb je geen toestemming nodig! Wel met een uitschrijfmogelijkheid in elke mail.
  • Aan toestemming hangen alle voorwaarden vanuit de AVG. Moet o.a. vrij gegeven zijn, niet vooraf ingevuld vinkje (opt-in) en aantoonbaar.
  • Het is belangrijk om onder het inschrijfgedeelte te verwijzen naar je privacyverklaring en ervoor zorgen dat mensen meteen naar die verklaring kunnen doorklikken. Let op! Die hoeft niet geaccepteerd te worden! De verklaring geldt sowieso!

Wat niet in de wet staat, maar waar ik WEL naar kijk:

  • Wat mag de (potentiële) klant verwachten?
  • Hoe houd je de werkwijze dan praktisch en toch aantrekkelijk voor potentiële klanten?

Hoe het NIET mag

Mensen die een gratis weggever downloaden mogen NIET automatisch op je lijst voor de algemene nieuwsbrief of zelfs voor een e-mailfunnel die verder niks met je weggever te maken heeft. Je moet daar (actief en aantoonbaar) toestemming voor vragen. Een opvolgmail over hoe de weggever is bevallen en extra tips daarover zou bijvoorbeeld nog wel kunnen zonder toestemming. Dat kan een ontvanger op basis van wat hij heeft gedownload ook verwachten.

Maar informatie over hele andere zaken dan waar hij/zij interesse in toonde, hoeft hij/zij niet te verwachten en mag hij dus ook niet zonder zijn/haar toestemming ontvangen.

De toestemming moet vrij zijn, dat wil zeggen dat mensen de weggever ook kunnen downloaden zonder op een maillijst terecht te komen.

Hoe het niet moet is op het plaatje hieronder: ik kan mij hier NIET inschrijven voor het webinar zonder dat ik akkoord ga met ontvangen van de nieuwsbrief. Dan is mijn toestemming dus niet vrij en daarmee ook niet geldig.

Wat WEL mag!

Mensen mogen WEL gemaild worden over diensten/producten die te maken hebben met een dienst/product die ze reeds bij jou hebben afgenomen. Hebben ze een webinar gevolgd, dan mag je ze gerust mailen over een volgend webinar of een blog dat gaat over het onderwerp van dat webinar.

MAAR: wie gaat er nou actief aanvinken dat ze een algemene nieuwsbrief oid willen ontvangen, als mensen alleen komen voor jouw freebie? Op deze manier loop jij dus waardevolle leads mis!

De truc zit hem eigenlijk in HOE je het formuleert. Lees maar verder.

TIPS:

Je vraagt aan mensen of zij zich willen inschrijven voor jouw nieuwsbrief of dat ze twee maal per maand de nieuwste aanbiedingen en tips in hun inbox ontvangen. Als extraatje bied je aan dat zij na inschrijving je gratis e-book of stappenplan zullen ontvangen.

Je hebt hiermee de expliciete toestemming voor de algemene nieuwsbrief te pakken én je hangt er meteen je gratis weggever aan, alleen dan net andersom. Je gratis weggever is nog steeds datgene waarmee je mensen ertoe brengt om op jouw nieuwsbrief of maillijst in te schrijven.

Je ziet dat vaak bij kledingwinkels. Die vragen of jij je wil inschrijven op hun nieuwsbrief in ruil voor 10% korting op jouw eerstvolgende aankoop. Ook een hele slimme! Want wij Nederlanders houden van korting! 😉 En je zorgt voor een extra stimulans om ook echt bij jou geld uit te geven.

 

BONUS = next-level klantbinding

Op deze manier zorg je voor een actieve maillijst, vol met waardevolle leads en zelfs(dankzij de korting) ook echt mensen die bij jou weer geld zullen uitgeven. Dat is uiteindelijk wat jij wil bereiken!

Hiermee voorkom je dus ook dat er mensen zijn die echt alleen op freebies af komen en voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Je moet je afvragen of dat echt de mensen zijn die jij op je maillijst wil hebben.

 

Hoe om te gaan met de maillijst die je al had?

Strikt genomen zou je moeten kijken aan welke personen je eigenlijk expliciete toestemming had moeten vragen. Dat zijn dus de mensen die niet op je nieuwsbrief hebben ingeschreven, maar hebben aangemeld voor een freebie en via dat kanaal op de algemene maillijst kwamen. Dat kan makkelijk als je maar 10 contacten op die lijst hebt. Dat is anders als je er al 5000 hebt. Conform de AVG moet je deze mensen alsnog vragen om toestemming.

Nu ben ik soms van een beetje buiten de lijntjes kleuren, kijken naar wat het risico is als er wat mis gaat, en dan voor de meest praktische oplossing kiezen, ongeacht wat de AVG ervan zegt.

(Disclaimer) Let op, deze afweging vergt veel ervaring en kennis van mogelijke risico’s. Vraag altijd advies als je zulke afwegingen gaat maken die niet helemaal conform de AVG blijken.  

Plan bijvoorbeeld een algemene mail naar al je contacten met de vraag hoe het met ze gaat, of ze nog prijs stellen op verdere mailings van jou en dat ze zich eventueel kunnen uitschrijven als ze dat niet meer wensen.

Houd dan je huidige maillijst zoals die is en zorg dat je je lijst voortaan wel op de juiste manier opbouwt. Archiveer contactpersonen die al 3 maanden geen mail van jou hebben geopend. Zo faseer je langzamerhand de “stille” contacten uit je maillijst en houd je uiteindelijk alleen de harde kern nog over!

Risico

Houd hierbij altijd het risico en het belang van jouw (potentiele) klanten in gedachten. Je werkt hier met mailadressen en de ontvangers krijgen elke keer een optie om uit te schrijven. Het risico wanneer er iets mis gaat is dus dat er iemands naam en e-mailadres op een verkeerde plek terecht komen. Is dat zo spannend? Wat is de impact voor de persoon als dat gebeurt? Ik zou het persoonlijk niet zo erg vinden, het e-mailadres dat ik invul bij het ontvangen van een weggever of een nieuwsbrief is voor mij toch niet zo heel belangrijk, ik heb een aparte inbox voor echt zakelijke mail en belangrijke documenten.

Dat kan voor iedereen natuurlijk anders zijn en anders aanvoelen. Als je bijvoorbeeld een e-book over 18+ zaken hebt gedownload, ja, dan wil je absoluut niet dat die informatie uitlekt. Het is dus sterk afhankelijk van het type product, type klant en wat de impact is voor de ontvanger.

Dit is PRECIES waarom de AVG voor elk bedrijf anders werkt en ook exact waarom elk AVG-traject maatwerk is!

Hulp nodig?

Wil jij hulp van een expert over verdere AVG-zaken en echt tips krijgen waar je ook wat aan hebt? Maar ook extra tips en tricks hoe je jouw producten/diensten voor jouw klanten door middel van de AVG NOG aantrekkelijker maakt?

Even sparren? Gratis consult!

Plan gauw een EZ-Consult in, dan vertel ik jou hoe JIJ door middel van privacy NOG meer klanten kunt aantrekken.

 

JA, IK WIL EEN GRATIS CONSULT!